جامعه و پژوهش

جامعه شناسی برای زندگی

جامعه و پژوهش

جامعه شناسی برای زندگی

جامعه و پژوهش

معرفی کتاب: شخم در مزرعه

علی محمدزاده | دوشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۴:۲۶ ب.ظ

شخم در مزرعه

معرفی کتاب

عنوان کتاب: شخم در مزرعه

نویسنده: محسن حسام مظاهری

سال نشر: 1389

انتشارات: آرما؛ اصفهان

محسن حسام مظاهری، در نشریه­ی هابیل سلسله مقالاتی نسبتا جنجالی در باب دفاع مقدس و با نگاه جامعه شناختی می­نوشت که حالا هم­این مقالات را ویرایشی کرده است و در کتابی تحت عنوان «شخم در مزرعه» منتشر نموده است.

محسن حسام در این کتاب می­گوید بعد از انقلاب و کشته شدن متفکرین انقلاب اسلام، رویکرد عقلانی به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به کناری رفت و رویکرد احساسی جای آن را گرفت. محسن حسام که این روند را یکی از مسائل اساسی جمهوری اسلامی می­داند، بر این عقیده است که «تا کی از جنگ سرودن؛ بس نیست»؟

طبق نظرِ نویسنده، «شخم در مزرعه»، نگاهی انتقادی به روایات، تبلیغات و ادبیات رسمی دربارهٔ دفاع مقدس دارد. عنوانِ مقالات این کتاب عبارت‌اند از: «دفاع­ مقدس دولتی؛ دفاع مقدس مردمی»، «این‌جا که ایستاده‌ام، آن‌جا که ایستاده‌ای»، «شخم‌ در مزرعه»، «روایتِ روایت فتح»، «دخیل بر ضریح عوام» و «رقصیدن به ساز ناکوک».

در بخشی از پیش‌گفتار این اثر آمده است:

«جنگ تحمیلی، بی‌گمان یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ معاصر ایران است. واقعه‌ای که اینک بیش از دو دهه از زمان خاتمهٔ آن می‌گذرد، اما هنوز دامنهٔ تأثیرات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی وسیع آن ادامه دارد. اما با این وجود، مع‌الاسف در کشور ما به دلایل مختلف، تحلیل و بررسی پدیده­ی جنگ تحمیلی و پی­آمدهای آن از منظر علوم اجتماعی، با بی‌توجهی و اهمال مواجه شده است و بضاعت علمی و تحقیقاتی ما در این زمینه بسیار اندک و ناکافی است. باید اعتراف کرد که جنگ تحمیلی تاکنون برای علوم اجتماعی دانش­گاهی و غیردانش­گاهی ما «مسأله» نبوده و پژوهش‌گران و اساتید و دانش­جویان رشته‌های مختلف این علوم، لااقل تاکنون نسبت به چنین واقعه­ی پُراهمیتی حساسیت و توجه لازم را نداشته و در این راستا آشکارا مرتکب قصور و کوتاهی شده‌اند. البته به موازات این قصور، بخش دیگری از این اتفاق ناخوش­آیند را باید به نوع رویکرد و نحوه­ی عمل نهادها و بنیادهای رسمی متولی امر حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس نسبت داد و سیطره­­ی گفتمانی که در مقالات مجموعه­ی حاضر از آن به «دفاع مقدس دولتی» تعبیر شده است. نخ تسبیحی که مقالات این کتاب را به هم مرتبط می‌سازد، روی­کرد نقادانه و بازاندیشانه نسبت به مجموعه ادبیات و تولیدات فرهنگی‌ای است که در سال‌های اخیر (خصوصاً از میانه­ی دهه­ی هفتاد تاکنون) حول موضوع و مفهوم «دفاع مقدس» توسط سازمان‌ها و نهادهای رسمی و حکومتی تولید و ترویج شده است».

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی